Bir yıllık plan önerisi

Scratch

İlk Scratch kitabı çıktığında kitabı gören meslektaşlarımın ilk sorusu çoğunlukla bunun bir müfredatı ve bir yıllık planı var mı? sorusu oldu. Önce bu soruyu garipsesem bile sonrasında sorunun altında yatan tüm kitabı incelemek bir anda zor ama plan üzerinde ne düşündüğümü anlamaka daha kolay olarak görünce ben de geçen sene bir yıllık plan önerisini hazırlayıp internette paylaştım.

Bu yazıda biraz bu plandan bahsetmek istiyorum.

SCRATCH KİTABANIN MÜFREDATI YA DA YILLIK PLANI KİMİN İÇİN?

Bu planı hazırlarken temelde haftada iki saat ve bir saat ders yapan öğretmenlerimi düşünerek hazırlamaya çalıştım. Bizim bilgisayar başında açıp kapama işlemleri ile aktif ders süremizin 35 dakikayı geçmediğini düşünerek dersleri 40 değil 35 dakika olarak düşündüm.

HER HAFTA BAŞKA BİR UYGULAMA ANLATMAK?

Anlatmak istediğimiz o kadar çok şey var ki? Hepsini bir hafta anlatsak sanırım yine yıllar yetmeyecek. Sürekli yenilenen uygulamalar , yeni çıkan uygulamalar. Bu plan ise sadece kodlamı anlatmaya odaklanmıştır. Bunu çok çeşitli araçlarla zenginleştirmeyi ve eğlenceli hale getirmeye çalıştım.

Scratch yıllık plan

SADECE KİTAP KULLANANLAR İÇİN Mİ?

Evet kitaba göndermeler yaptım. Hayır kitap dışından bir çok bağlantı ve etkinlik var. Kitap için code.org sitesinden csunplugged.org sitesine kadar birçok yerde alıntılama ve beğendiğim etkinlik ve uygulamalara yönlendirmeler var.

Aşağıda görebileceğini görüntüleyebileceğiniz PDF yi dilerseniz aşağıdaki görüntüleyiciden dilerseniz https://www.abakuskitap.com/dosya-merkezi  adresinden indirebilirsiniz. Sayfa içinde diğer kitaplar için hazırlanmış olan müfredatı bulabilirsiniz.

Scratch ile açılan kapılar

SCRATCH İLE AÇILAN KAPILAR*

 

Bu yazımızda M.I.T. Media laboratuvarları tarafından geliştirilmiş olan Scratch programlama diline yakından bakmaya çalışacağız. Scratch programlama dilinin açık kaynak olması ile Scratch üzerinden açılan dünyadaki çeşitlik ve ilerleme hızı umarız beni olduğu kadar sizleri de heyecanlandıracaktır.

Öncelikle şunu belirtmekte fayda var. Aşağıda anlatacağım tüm programlama dilleri açık kaynak olarak devam etmekte olan projeler olup bir uygulama değil programlama dilidir.

SCRATCH

Scratch programlama dilinin ilk resmi ortaya çıkış yılı 2005. Scratch 2 versiyonu ise 2013 yılında ise çevrimiçi olarak yayınlandı. Windows, OSX ve Linux üzerinde çalışabilir. Scratch üzerinde şu anda 16 milyondan fazla proje var ve scratch.mit.edu aylık 90 milyona yakın ziyaretçi topluyor.

Scratch programa dilinin özelleşmiş bir versiyonu Raspberry Pi üzerinde de çalışmakta. Raspberry Pi üzerindeki GPIO pin’lerini Scratch ile yönetebilirsiniz.

Scratch üzerinde programınızı yapmaya başlamak için tek yapmanız gereken scratch.mit.edu adresini ziyaret etmek. Yapılmış olan projeleri inceleyebilir, yazılan  kodları görebilirsiniz. Kendi yazılımınızı baştan yazabileceğiniz gibi toplulukta paylaşılan projelerden birisine katkıda bulunarak varolan prijeler, geliştirebilirsiniz.

Scratch’in bir sonraki versiyonu açıklandığı kadarıyla, Google işbirliği ile hazırlanacak ve adı da “Scratch Blocks” olacak. Halihazırda Scratch üzerinde dikey olarak programlama, ek olarak Scratch Junior’da olduğu gibi yatay programlamaya izin verecek şekilde tasarlanıyormuş. Biz de Scratch Blok’ların çıkışını heyecanla bekliyoruz!

SCRATCHX

ScratchX, Scratch’ten ayrı deneysel bir platform. Scratch programlama diline ait deneysel uzantıları denemek amacıyla geliştirildi. ScratchX ile yaptığınız projeler sadece ScratchX ile çalışabilir.

ScratchX uzantıları: https://goo.gl/VuXK3g

ScracthX uzantıları için ekletiler: https://goo.gl/LSp5cA

SNAP!

Snap! (öncesinde BYOB) görsel bir programlama dili. Scratch programlama dilinin genişletilmiş bir versiyonu. Kendi bloklarınızı oluşturma işini Scratch’ten daha ileri seviyede yapar. Eklenen diğer birçok özellik ile lise ve üniversite seviyesinde bilgisayar bilimine giriş için kullanılabilecek oldukça etkili bir programlama dili. 2015-2016 yılında 4 ders olarak BJC(beauty and joy of computing) dersi www.edx.org adresinde yayınlandı. Bir sonraki dönem için 2016 Eylül ayında tekrar 4 ders olarak yayınlanacak. Bilgisayar bilimine ait temel algoritmalardan başlayıp veri yapıları gibi daha üst seviyelere kadar geniş bir yelpazenin işlendiği bu dersi tüm meraklılara tavsiye ederiz.

NXT, Sphero, Leap motion ve Wiimote gibi birçok araç için olan eklentileri indirin: snap.berkeley.edu

Snap! Arayüzü: https://goo.gl/HQQiz

 

Snap! üzerinde varolan bir projeyi bağımsız bir uygulama dönüştürmek için: https://goo.gl/VLPbqa

 

Scratch 2 ile yaptığınız bir projeyi Snap! Projesi haline getirmek için: https://goo.gl/b3RMlh

EDGY

Matematikteki graph kavramını duymuşsunuzdur ya da şimdiye kadar duymadıysanız bu yazı ile birlikte araştırmaya başladığınızı umuyoruz. Graph teori için geliştirilmiş pek çok araç mevcut. Bunlardan anlaşılması en kolay ve kullanıcı dostu araçlardan biri yine Snap! tabanlı bir yazılım olan Edgy. Web sitesinde birçok örneği ve öğrenciyi bulabilirsiniz.

Edgy’yi indirmek için: https://goo.gl/CRX76B

BEETLEBLOCKS

 

“Beetle Blocks” 3B tasarım ve üretim için tasarlanmış blok tabanlı görsel bir programlama dili. Beetleblocks projesi Eric Rosenbaum, Duks Koschitz, Bernat Romagosa ve  Jens Mönig tarafından geliştirilmeye devam ediyor.

Scratch programlama dili taban alınarak geliştirilen Beetle Blocks, Snap! ve ThreeJS ile tamamlanmıştır. Kodlamayı kullanarak bir böcek ile üç boyutlu şekiller oluşturabilir ardından üç boyutlu çıktısını alabilirsiniz!

Şu an alfa versiyonu olan “Beetle Blocks”  yazılımı sadece Google Chrome tarayıcı üzerine çalışmaktadır.

 

Beatleblocks web sitesi: http://beetleblocks.com/

 

TURTLESTICH

 

Siz de desenler oluşturup bunları dikiş makinesinden istediğiniz bir kumaşa nakşettirmek istemez miydiniz?  Andrea Mayr, Stalder ve  Michael Aschauer tarafından geliştirilen Turtlestich programı ile bunu yapmanız oldukça kolay.

 

Desen oluşturmak için: www.turtlestich.org

 

 

SNAP4ARDUINO

 

Maker’ların en sık kullandığı araçlardan biri şüphesiz Arduino’dur. Son zamanlarda tarayıcı üzerinden codebender.cc gibi web editörlerinin yanında Ağustos başında çıkan Arduino.cc üzerindeki web editörlerle artık Arduino programlama çok daha kolay. ScratchX üzerinde bulunan Arduino eklentisi güzel olsa da beraberinde hâla birçok sorunu barındırıyor. Bu noktada Snap!’in gücünü yanına alan Snap4Arduino Temmuz ayının sonu itibariyle s4a.cat sitesinden kendini ayırdı. Özellikle Arduino’ya yeni başlayan ya da geliştirdiği eğitsel araçlara kütüphaneler yazmak isteyenler için ön plana çıktı.

Snap4Arduino 2014 yılında Barselona’da bulunan Cititab içinden Edutec araştırma grubu tarafından yan bir proje olarak geliştirilmeye başlanmış, fakat kısa zamanda potansiyeli anlaşılarak tam zamanlı bir proje haline gelmiş. İlkokuldan liseye ve üniversiteye, sanat projelerinden kişisel projelere kadar birçok yerde kullanılıyor.

 

MBLOCK

mBlok programı MakeBlock firması tarafından Scratch 2 üzerine inşa edilmiş bir yazılım. Programın içerisinde Scratch’e ek olarak Makeblock robotik ürünlerinin yanısıra Arduino Uno, Arduino Mega, Arduino Nano, Arduino Mega işlemcilerini programlayabilirsiniz. Üstelik Arduino moduna geçtiğinide sürükle bırak yaparken aynı anda processing kodlarını gözlemleyebilir ardından da bu kodlar üzerinde değişiklik yapabilirsiniz.

 

Programı indirmek için: www.mblock.cc

Bu ve daha birçok programla dili arasında geçişler yapmak çok kolay görsel programlama dilleri bize neler vadediyor ? neden çocuklar için onları seçmeliyiz? konularını bir başka yazıda ele almaya çalışacağım.

Umarım faydalı bir yazı olmuştur.

 

*Bu yazı aynı zamanda Make dergisinde yayınlanmıştır.

Başlangıç

Time moves slowly, but passes quickly.

Alice Walker

Nedenler…

Her zaman bir günce tutmak istemişimdir. Çoğu kez başlayıp üç beş günü geçmeyen çok fazla denemem olduğunu söyleyebilirim. Bazen bu kadarda sürmedi.  Bu sefer ise motivasyonum biraz daha farklı belki bu sürdürebilirliği sağlar.

  1. Arşivimin olmadığını farkettim. Bu da geleceğe çok az şey taşıyorum demek. Kitap yazmaya çalışmam aslında bu arşiv yapma isteğimden. Ama kitapların içine alamadığım çok fazla şey var.
  2. Sanal aleme not düşmek gerek. Dijital ayak izlerim takibe değer ya da değmez en azından ne yapılmaması gerektiğini görür takip edenler.
  3. Çok rahatsızım mevcut durumdan öyle rahatsızımki çığlık atasım var. Maker topluluğu ile tanıştığımda ne kadar mutluydum oysa şimdi ise etrafı akbaba misali paradan başka bir şeyi görmeyen ama paylaşmak , üretmek kelimelerini hızla tüketen insanlar var.  Çokça sorguluyorum belki bende onlardan biriyimdir diye.
  4. Gün geçmiyorki yeni bir öğretmen adı çıkmasın öğretmenliğin ne zaman içini doldurdukta versiyonlar çıkarır onlara lakap takar olduk.  Herşeyin başına ekler sonuna kökler getirerek kendi geleceğimizi yok ediyoruz.  Kelimelerin önemini Sinan Canan kitabında çok güzel dile getirmişti buraya alıntılamak gerek.

Daha yazacak çok şey söylenecek çok şarkı var. Ama bunları söyleyerek enerjimizi harcamak yerine belki biraz öğretici (tutorial) yazarım. Belki birileri okur faydalanır onlarda yazmaya başlar. Yazmayı düşündüğüm konular arasında Maker araçları olarak bilinen görsel programlama dilleri hakkında gelişmeler, Arduino gibi araçlarla neler yapmaya çalıştığım, yazmaya çalıştığım kitaplara koymadığım yazılar (eğer şeklini az çok düzeltebilirsem)  ve küçük küçük öğrendiğim ve belki birileride o alanda çalışır ve birlikte ilerleyebiliriz dediğim ders aktiviteler olmasını planlıyorum. Umarım tatile başladığımız bu ilk gün gibi enerjim hep daim olur. Kızımın doğduğu günden beri geçen şu üç ay içerisinden geleceğe ve çocuklara ait öğelere daha hassas olduğumu söyleyebilirim. Belki bu beni biraz daha dirençli ve dayanalık kılacaktır.

Güzel paylaşımlar olması dileğiyle,

Hakan Ataş, İstanbul